Husker du..? Da bilerne blev smarte

Project Description

Biler i 1950’erne

Biledesignerne gjorde meget ud af, at biler skulle have individualitet

Det var nemt at se forskel på biler dengang.

Begreber som luftmodstand og “strømlinet” var noget man talte om, men ikke vidste ret meget om i virkeligheden – i hvert fald ikke den almindelige bilkøber.

F.eks. Opel Olympia Rekord – smart og strømlinet i datidens øjne. Se bare de runde skærme.

Opel_Olympia_Rekord_1954

Der var også “storebroderen” Opel Kaptajn, en bil for velhavere. opel kaptajn

Den mest populære bil var jo VW Type 1. Billig og driftsikker, men let til rust og knapt så velkørende på grund af hækmotoren. Det blev dog den mest populære bil til alle tider. 

VW type1

Også dén havde en “storebror”, VW 1600, som kunne få som coupe (som på billedet) eller som sedan eller stationcar. Uanset hvad var bagagerummet foran mellem forhjulene og motoren bagi.VW 1600 TL (1965-1969)

De mest driftsikre biler kom dog fra “broderlandet” Sverige. Dengang som nu blandt de absolut bedste biler, men prisen var også derefter. 

Volvo PV 444 - denne første model kan kendes på den delte forrude. Efterfølgeren hed 544.

Volvo PV 444 – denne første model kan kendes på den delte forrude. Efterfølgeren hed 544.

Frankrig kunne også være med som bilproducent.

renault4cv

Renault 4 CV var en af de mindste biler i 1950’erne.

Simca Aronde - meget velkørende, men berygtet for at ruste.

Simca Aronde – meget velkørende, men berygtet for at ruste.

citroen HY

Citroën HY – varevognen var stor og regulær og kunne fås i flere længder.

Klik på billederne for at se dem i større størrelse.

Hvis du vil se flere erindrings-rejser så klik HER.

Project Details

  • Date maj 15, 2015
  • Tags #AktivLivshistorie
Back to Top