Husker du…? Frihed på to hjul.

Project Description

1950’erne: Allemands transportmiddel

Hvor var du, da du så den første scooter? Havde du selv en? Under mærket #AktivLivshistorie giver Idify idéer til, hvad du kan fortælle om dit eget liv.

Årene efter 2. Verdenskrig gav ny energi i samfundet, også Danmark.

Flere og flere fik behov for at transportere sig mellem hjem og arbejde og på ferie rundt om i først og fremmest Danmark, men også udlandet.

Den italiensk byggede Vespa-scooter blev enormt populær. På Nettet kan man finde mange beskrivelser af Vespa’ens betydning for hverdagen, blandt andet denne beskrivelse fra Vespa-klubben Aarhus:

” Med sine små 8-tommer hjul var Vespa’en næppe egnet til længere rejser, selv om den senere blev et vigtigt instrument i turismen. Først og fremmest benyttede man scooteren til at komme på arbejde. Ifølge en analyse som Business Week offentliggjorde i 1956 var kundekredsen til Vespa sammensat som følger: 30 pct. arbejdere, 30 pct. funktionærer, 16 pct. butikspersonale, 10 pct. faglærte arbejdere, 7 pct. fra andre faggrupper, 3 pct. studenter, læger og præster hver 2 pct.”

Var du en af de heldige som havde en scooter?

1965-Vespa-Klub-Aarhus-01

 

 

 

 

Eller måske nøjedes du med en knallert, som i nogen grad blev synonymt med lidt mere “frække unge drenge”, som gjorde gader og cykelstier usikre, specielt hvis de havde tunet – “boret og hakket”, som man sagde – deres knallert.

Her er den dengang mest populære knallert, “Tomos”, som fra 1954 blev bygget i Slovenien på licens af den østrigske Puch-knallerten, blot lidt billigere. Her er et eksempel på en “gadedrengs”-version med højt “rocker-styr”.

tomos-cross

Men så var der jo også Velo’en, den noget specielle og ikke specielt velkørende franske knallert, som nok mest var en udvidet cykel med motor, men som blev særdeles populær.

velosolex

Klik på billederne for at se dem i større størrelse.

Hvis du vil se flere erindrings-rejser så klik HER.

Project Details

  • Date maj 6, 2015
  • Tags #AktivLivshistorie
Back to Top